Enoturystyka najbardziej znana jest w krajach o bogatych tradycjach
winiarskich, zwłaszcza we Francji, Włoszech czy Niemczech. Podróżowanie
szlakiem winnic trafiło również do Polski wraz z rodzącym się od
niedawna zainteresowaniem tą dziedziną. W ostatnich latach w Polsce
powstaje coraz więcej winnic. Znajdują się one we wszystkich
województwach, najwięcej jest ich w małopolskim (27 proc.) i
podkarpackim (23 proc.), najmniej w kujawsko-pomorskim i
zachodniopomorskim (po 2 proc.). Wraz z odrodzeniem polskiego winiarstwa
obserwuje się coraz większe zainteresowanie enoturystyką wśród polskich
turystów.
Winiarska turystyka rozwija się w Polsce w szybkim tempie, a na
zachodzie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Jest to duża szansa
na promocję turystyczną regionów. Niewielkie gospodarstwa winiarskie
mogą stać się trwałym elementem ich pejzażu. Wśród polskich winiarzy
obserwuje się coraz większe zainteresowanie tworzeniem szlaków winnych,
jak np. lubuski szlak wina i miodu. Szlaki winne są to połączone
szlakiem turystycznym winnice oraz inne obiekty, instytucje związane z
winiarstwem lub historią danego regionu. Na zachodzie są one
rozpowszechnione i stanowią atrakcję przyciągającą wielu turystów.
Najczęstszymi motywami podróży enoturystów są degustacje i chęć poznania
nowych win, zakup wina, poznanie różnorodnych tradycji kulinarnych i
winiarskich, poszerzenie ogólnej wiedzy na temat wina, wypoczynek w
unikalnej atmosferze miejsc i regionów, w których powstaje wino.
Właściciele w czasie pobytu w swoich winnicach często oferują turystom
różnego rodzaju kursy czy wykłady związane z uprawą winorośli,
wytwarzaniem wina, jego właściwościami i kulturą picia. Wykłady mają
różny stopień wtajemniczenia, co zależne jest od wiedzy posiadanej przez
turystów oraz chęci jej pogłębienia.
W gospodarstwach agroturystycznych wino może stać się doskonałym
rozszerzeniem oferty. Większość winnic w Polsce (jest ich ok. 200) jest
otwarta na turystów, którzy są zapraszani na degustacje. Jest to
przecież dobra promocja swoich wyrobów. Często oferty agroturystyczne
wzbogaca zwiedzanie winnicy oraz degustacje wielu rodzajów win. W
regionach, gdzie znajduje się większa liczba winnic enoturystyka może
być dla małego gospodarstwa winiarskiego kierunkiem rozwoju, tym
bardziej, że statystyki z różnych regionów na świecie podają że ponad 75
proc. turystów odwiedzających winnice kupuje na miejscu przynajmniej
jedną butelkę wina tam wyprodukowanego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz